Túraútvonal: Büdös mezeje (975 m) - Lomás völgye - Kis-Lomás pataka – Kis-Lomás vízesés – Jézer tó (1730 m) – Rekettyés tető (2021 m) – Negoj nyereg (1703 m) – Negoj patak völgye – Ilva völgyi vadászház (1050 m)
Távolság: 25 km
Menetidő: 10 óra
Szintkülönbség: + 1000 m/ - 1000 m
Minősítés: nehéz túra
Túravezetők: Farkas Albert, Köllő Edit-Teréz, Fórika Róbert, Babos Hunor, Daday Hunor

A Kelemen-havasok a Keleti-Kárpátok egyik legmagasabb és legimpozánsabb vulkanikus hegysége, amely a történelmi Erdély, Moldva és Bukovina területén fekszik, mai közigazgatás szerint Hargita, Maros, Beszterce-Naszód és Szucsáva megyékben. Északon a Dornai medence, valamint a Borgói-havasok határolják, keleten a Bélbori és a Borszéki medencék választják el a Besztercei- és a Gyergyói-havasoktól. A válaszvonal délen a leghatározottabb: a Maros völgye a Görgényi-havasoktól különíti el, míg nyugaton a hegy lábai az erdélyi medencéig ereszkednek be.
Ahhoz, hogy a Kelemen havasok főgerincét elérjük egynapos túra keretén belül, nagy távolságokat kell utaznunk járművel. Túránk Borszékról indul autóbusszal, a Maroshévíz irányába tartó főúton haladunk 20 km-t, majd a Lomás patak völgyén haladunk tovább erdőkitermelő úton, újabb 12 km után érünk a Büdös mezejére (975 m). Innen indul gyalogtúránk, a kék háromszög jelzést követjük tovább a Lomás patak völgyén, további 4,3 km-t az erdőkitermelő út mentén. Az út végén a Nagy-Csika és a Kis-Lomás patakok összefolyásától a jelzés ösvényen folytatódik meredeken kapaszkodva felfelé a Kis-Lomás patak mentén. Egy idő után eltávolodunk a pataktól és kb. 30 perces mászás után elérjük a Kis-Lomás menedékhelyet, ahol megpihenhetünk. Innen utunk kevésbé meredek ösvényen folytatódik és 700-800 m után, a jelzett ösvényről letérve a patak medrébe, elérjük a szépséges, kb. 8-10 m magas Kis-Lomás vízesést. Miután ezt megcsodáltuk, tovább folytatjuk utunkat a kék háromszög jelzést követve a Kis-Lomás forrásáig (ahol kiegészíthetjük vízkészletünket is), ezután elhagyjuk a jelzett ösvényt, utunk jelzetlen útvonalon folytatódik észak-keleti irányba, egy hatalmas mezőt szelünk át, majd egy jól kitaposott erdei ösvényt követve rövidesen elérünk a Jézer tóhoz. A Jézer tó a Kelemen havasok természetes tavai közül a legismertebb, 1730 m magasságban fekszik, felülete 0,15 ha, legnagyobb mélysége 5 m, a Rekettyés sziklakönnyének is nevezik. A tavat körbe is sétálhatjuk, megcsodálhatjuk minden szemszögből. Miután megpihentünk és a tó szomszédságában található forrásból kiegészítettük vízkészletünket, ismét meredek kapaszkodó vár ránk, a piros kereszt jelzést követve kapaszkodunk felfele, amíg kb. 30 perc után elérjük a Transzkelemen utat a piros sáv gerincjelzéssel. Ezt követve az úton haladunk egy rövid szakaszon majd a jelzés nyomán letérünk észak-nyugati irányba és rövidesen felérünk a Rekettyés tetőre, túránk csúcspontjára – 2021 m. A Rekettyés csúcs Hargita, Maros és Szucsáva megyék találkozáspontjánál található, tiszta időben a csúcsról gyönyörű kilátás nyílik minden irányba: észak felé láthatók a Radnai- és Borgói-havasok, valamint a Szuhárd hegység, kelet felé a Besztercei-havasok meg a Csalhó, dél felé a Görgényi-havasok, dél-kelet felé a Hagymás-hegység, Gyergyói-havasok meg a Hargita zárják a látóhatárt. Nyugat felé a Magyar-Negoj és a Nagy-Köves (Pietrosz) komor csúcsai tűnnek fel. A tetőn meteorológiai állomás is található. A jól megérdemelt pihenő és a kilátásban való gyönyörködés után, túránk tovább követi a piros sáv jelzést előbb az Üllőkő-nyeregbe, majd a Kis-Köves oldalában leereszkedve a Negoj nyeregbe érünk (1703 m), miközben egyre közelebbről csodálhatjuk a Magyar-Negoj – Nagy-Köves tömbjét. Innen utunk dél-nyugati irányba fordul a kék kereszt jelzést követve, az Ilva völgye felé folyamatosan ereszkedünk lefele, érintve egy újabb forrást is. Eleinte erdőben ereszkedik az ösvény, majd a Negoj patak mentén szélesebb úton ereszkedünk tovább. A patakon többször át kell kelnünk, néhol lábszárközépig érő vízben, ezért ajánlatos szandált hozni magunkkal erre a célra. Hamarosan elérjük a Negoj- és Nagy-Köves patakok összefolyásánál található vadászházat (1050 m). Itt vár ránk az autóbusz, amellyel az Ilva völgyén ereszkedünk tovább még 17 km-t fakitermelő úton, majd a főúton további 48 km után érünk vissza a Borszéki táborba.